Thursday, August 20, 2009

PUASA YANG SEMPURNA

by: unit Penerbitan BKE


Agar sempurna puasamu, sesuai dengan tujuannya, ikutilah langkah-langkah yang berikut:

-Makanlah sahur, sehingga membantu kekuatan fizikalmu selama berpuasa: Rasulullah S.A.W bersabda: “ Makan sahurlah kalian, sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat berkat.”(HR ‘Al-Bukhari dan Muslim). “Bantulah (kekuatan fizikalmu) untuk berpuasa di siang hari dengan makan sahur, dan untuk solat malam dengan tidur siang”(HR. Ibnu Khuzaimah)


-Akan lebih utama jika makan sahur itu diakhirkan waktunya, sehingga mengurangi rasa lapar dan haus. Tetapi haruslah berhati-hati, supaya berhenti dari makan dan minum beberapa minit sebelum terbit fajar, agar tidak ragu-ragu waktu habis sahur. Segeralah berbuka jika matahari benar-benar telah tenggelam. Rasulullah SAW bersabda: “Manusia sentiasa dalam kebaikan, selama mereka menyegerakan berbuka dan mengakhirkan sahur.” (HR. Al-Bukhari, Muslim dan At-Tirmidz)


-Usahakan mandi dari hadas besar sebelum terbit fajar, agar boleh melakukan ibadah dalam keadaan suci.


-Manfaatkan bulan Ramadhan dengan sesuatu yang terbaik yang pernah diturunkan didalamnya, yakni membaca Al-Quran dan pada diri Rasulullah SAW ada teladan yang baik bagi kita. Sesungguhnya, Jibril A.S pada setiap malam di bulan Ramadhan selalu menemui Nabi SAW untuk membaca Al-Quran baginya. (HR. Al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas radhiallahu’anhu)


-Jagalah perilakumu dari berdusta, melakukan perkara yang tidak baik serta perkataan yang mengada-ngada(mengumpat). Rasulullah saw bersabda : “Barangsiapa tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan dusta maka Allah tidak terima puasanya dari makan dan minum”.(HR. Al-Bukhari).



0 comments:

Post a Comment