Saturday, March 20, 2010

AKU NAK BERJAYA!!!

Kalau diberi masa 1 hari untuk memerhati dan mengkaji perwatakan seseorang ia adalah suatu yang tidak mustahil. Besar kemungkinan dapat di huraikan kelemahan serta kelebihan mereka. Hebat tuh!! Tetapi jika kita dapat memerhati serta mendalami perwatakan diri, itu adalh lebih hebat!!. Kenapa plak ye?? 1 hari adalah satu masa yang tidak mungkin untuk kita mengenali diri yang serba kompleks ini. Kelebihan mungkin ye tetapi kelemahan..hampir mustahil untuk dilakukan.

Tak Kenal Maka Tak Cinta..Kenalilah diri kita dari dua aspek iaitu dari sudut jasad dan rohani. Kata Imam Al- Ghazali dalam kitab Munqidz Min Al-Dhalal:


"Sekiranya engkau berkata, saya mengetahui diri saya, maka sekiranya engkau ketahui hanyalah tubuh bahagian luar yang meliputi tangan, kaki, kepala dan bentuk luar lainnya tanpa tahu apa yang ada dalam batinmu. Contohnya, apabila engkau marah akan menimbulkan permusuhan, apabila engkau bersyahwat akan menuntut pernikahan, apabila engkau lapar akan menuntut makanan, apabila engkau haus akan mencari minuman. Sekiranya demikian halnya, binatang pun sama denganmu. Pengetahuan diri sebenarnya meliputi persoalan: Siapakah engkau? Dari mana engkau hidup dan akan ke mana? Untuk apa diciptakan? Apa yang menyebabkan kebahagian ataupun kedukaan?"

Kata2 azimat "Be Yourself" sering dilontarkan oleh pakar2 motivasi. Sebenarnya perkataan itu mula diungkap oleh ahli falsafah yunani, Socrates. Ini menunjukkan bahawa pentingnya untuk seseorang mengenali diri. Bagaimana?? Seperti yang telah diperjelas oleh Al Imam Hujjatul Islam Imam Al- Ghazali, wujudkan la persoalan2 tentang hakikat kejadian manusia. Kecemerlangan hanya akan muncul apabila adanya idea, idea hanya akan muncul apabila adanya persoalan. Namun, persoalan hanya akan wujud apabila adanya keraguan. Oleh itu, raguilah diri anda.. betapa diri anda menjauhi maksiat dan mendekati kebajikan.

"Tiap2 jiwa akan merasai mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat akan disempurnakan pahalamu. Sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga maka dia telah beruntung. Kehidupan di dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan(ghurur)."~Surah Ali Imran ayat 185.




Inilah yang biasa disebut muhasabah diri. Orang yang selalu bermuhasabah akan sedar akan dirinya yang terlalu banyak kelemahan dan memerlukan kepada pertolongan dari Rabbnya. Kata para ulama sufi,"barang siapa yang mengenali jiwanya, maka dia mengenal Rabbnya"..

Mula2 cuba fikirkan kembali apa yang telah dilakukan yang menimbulkan kemurkaan Allah S.W.T. Cuba bertanya sahabat karib, apakah kelemahan dan kesalahan kite yang dia nampak. Tapi perlulah seorang sahabat yang boleh menghubungkan kita dengan dunia dan akhirat khususnya, bukanlah yang hanya petah berbicara hal keduniaan sehingga terlupa negeri abadi yang bakal dilalui bersama. Janganlah pula bersahabat di dunia tetapi bermusuh di akhirat. Masing2 saling menyalahkan antara satu sama lain. "seorang mukmin menjadi cermin kepada mukmin yang lainnya".(al-hadith)

Jomlah kite sama2 bermuhasabah. Yang elok kite terus dan tingkatkan dan yang lemah kite topupkan. Janganla menggunakan alasan manusia memang tidak sempurna untuk menyekat sempadan hijrah kita. Hijrahlah demi agama dalam dirimu.

Sebelum mengakhiri entri eloklah saya memetik kata2 Dr Danial Zainal Abidin dalam buku Tip2 Cemerlang daripada Quran:

"Islam tidak memandang kecil kecemerlangan di dunia. Kecemerlangan di dunia hanya bermakna apabila ia menjadi alat bagi mencapai kecemerlangan di akhirat".

Last!!

Selamat bermuhasabah (untuk saya juga) demi kecemerlangan dunia dan di akhirat.

Islam bukan alat tapi tunjang kehidupan..

0 comments:

Post a Comment