Monday, March 8, 2010

Zikir Harian...

Kehidupan kita di dunia ini hanyalah sebuah perjalanan ke suatu destinasi yg tetap akan kita semua kunjungi dan di sana lah nanti kita kan temui sebuah kehidupan yg abadi selama2nya , jadi apakah bekalan kita sudah mencukupi untuk kesana ? atau sudah bersediakah kita untuk menghadapinya…..sekurang2nya beramal lah kita dgn zikir ini sebagai menampung amal kita..

(Click gambar untuk imej besar)

Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabatnya r.a. "Mahukah aku khabarkan kepada kamu mengenai sebaik-baik amalanmu yang amat suci di sisi ALLAH yang meninggikan darjatmu keperingkat yang tertinggi sekali, yang lebih mulia daripada menafkah emas dan perak (di jalan ALLAH) yang lebih utama daripada menghadapi musuh di tengah-tengah medan jihad,maka kamu tanggalkan lehernya atau mereka menanggalkan lehermu? Para sahabat berkata bahkan: "Apakah itu Ya Rasulullah?" Sabdanya:"Zikrullah."

Fadilat dan keutamaan zikrullah yang diterangkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w adalah berkaitan dengan keadaan dan masa sebagai keseluruhannya, kerana terkadang-kadang dengan memandangkan keadaan yang tertentu maka sedekah,jihad dan urusan-urusan yang lain dipandang lebih utama daripada segala amalan.Lantaran fadilat dan kelebihan amalan-amalan itu pun diterangkan di dalam beberapa hadis kerana kelebihan amalan-amalan itu adalah berkaitan dengan keadaan yang tertentu sedangkan kelebihan dan kepentingan zikrullah adalah berkaitan dengan seluruh masa (iaitu pada setiap masa).

0 comments:

Post a Comment